Poprawa trawienia – jak to zrobić?

Nasze zdrowie bądź choroba, zależą od tego co jemy. Nasze ciało każdego dnia potrzebuje składników, które później będą współtworzyć jego komórki. Pokarm jest głównym źródłem tychże składników budulcowych – jesteśmy dosłownie tym, co jemy. Kuchnia Pięciu Przemian jest bogactwem informacji na temat dobierania odpowiednich składników i łączenia ich ze sobą tak, aby w pełni wykorzystać ich moc dla naszego zdrowia. Pięć Przemian niesie ze sobą garść zaleceń również na poprawę trawienia.

przyprawy

  1. Stopniowo przestawiaj się na zdrowe odżywianie. Przyzwyczajenia są naszą drugą naturą, są jak wydeptywane przez wiele lat ścieżki – musi minąć trochę czasu zanim urosną na nich nowe rośliny. Bądź łagodny i wyrozumiały dla swojego organizmu. Jeśli w dzieciństwie i przez większość swojego życia jadłeś mięso, jajka i fasolę, twój organizm jeszcze długo będzie domagał się tego typu jedzenia.

  2. Gotowane potrawy uważa się za łatwiejsze do strawienia dla większości ludzi niż potrawy surowe (choć na ten temat są różne zadania, najlepiej sprawdzić, jaki pokarm jest lepszy dla naszego organizmu). Aby zapobiec utracie witamin starajmy się gotować potrawy krótko (najlepiej na parze), uprzednio krojąc warzywa na małe kawałki.

  3. Gotowane potrawy są łatwiejsze do strawienia niż potrawy na bazie chleba. Jeśli ktoś nie wyobraża sobie życia bez chleba, nie musi wykluczać go z diety – może ograniczyć jego spożycie. Ciekawostką jest to, że chleb kilkudniowy jest lepszy do strawienia niż świeży.

  4. Jako propozycje śniadaniowe doskonale sprawdzają się zupy, potrawy z warzyw, ze zboża z dodatkiem warzyw, jajek, orzechów, warzyw z dodatkiem strączkowych. Ciekawostką jest to, że systematyczne jedzenie ciepłych śniadań przez 4-5 dni w tygodniu, już po kilku tygodniach zmniejsza apetyt na słodycze, nie wspominając o poprawie samopoczucia i wzroście witalności. Dobrze jest ograniczyć główne posiłki do trzech w ciągu dnia, tak aby proces trawienia zakończył się przed kolejnym posiłkiem. Jeśli odczuwamy apetyt między posiłkami, można w międzyczasie przegryzać pestki słonecznika, których niewielka ilość szybko wywoła uczucie nasycenia.

  5. Świeżo przygotowane posiłki są lepszą opcją dla żołądka niż odgrzewane (zwłaszcza te wielokrotnie). Jednak jak i w każdej regule, tak i w tej są wyjątki, a należą do nich: potrawy na bazie surowej i kiszonej kapusty, roślin strączkowych oraz zupy z mięsa. Warzywa są lżej strawne, jeśli zrezygnujemy z ich smażenia na rzecz podgotowania w małej ilości wody. Na koniec warto dodać pełnowartościowy olej lub dobrej jakości masło. Jeśli już musimy coś podgrzać, to warto pamiętać, że w „reaktywacji” potraw pomagają świeże dodatki np. zioła.

  6. Gotowane zboża (w postaci całego ziarna) są ciężkostrawne. Najtrudniejsze do strawienia są: orkisz, pszenica, owies. Alternatywą dla pożywnego ziarna jest długie jego gotowanie aż powstanie kleik.

  7. Produkty mleczne osłabiają trawienie. Ogranicz spożywanie serów, twarogów, śmietany, jogurtów. Jogurty, zsiadłe mleko i kefir mają działanie wychładzające i osłabiają przewód pokarmowy. Produkty mleczne powodują gromadzenie się wody w tkankach, co w dalszej kolejności skutkuje nadwagą i utratą witalności.

  8. Rośliny strączkowe są lżej strawne po dodaniu świeżego imbiru i wodorostów morskich. Najlepiej je przygotować i podawać ze zbożem i warzywami.

  9. Zrezygnuj z mrożonek na rzecz świeżych produktów. Długie spożywanie mrożonek zaburza trawienie i zmniejsza siły witalne.

  10. Unikaj mikrofalówki. Błyskawiczne odgrzanie „zamyka” chłód w odgrzewanych potrawach. Zimna energia przedostaje się w taki sposób do organizmu, z czasem powodując niedobór yang, dotykający przede wszystkim nerki. Osłabienie nerek objawia się zmęczeniem, zwiększoną wrażliwością na chłód i częstym oddawaniem moczu w nocy.

  11. Unikaj mocno wychłodzonych potraw i napoi. Oziębiają one układ pokarmowy i utrudniają wchłanianie jedzenia. Spróbuj za to pić gorącą wodę. Jej regularne picie pomaga w utracie zbędnych kilogramów i wody zgromadzonej w tkankach, dodatkowo wzmacnia przewód pokarmowy.

  12. Słodycze, ciasta i soki owocowe spożywane regularnie przez dłuży czasu osłabiają przewód pokarmowy. Duży apetyt na słodycze może być oznaką słabego trawienia.

  13. Owoce z supermarketu mogą być ciężkostrawne, gdyż zazwyczaj są zbierane jako niedojrzałe.

  14. Aromatyczne i ostre przyprawy oraz świeże i suszone zioła poprawiają pracę przewodu pokarmowego. Świeży imbir jest dobrą propozycją na uczucie przepełnionego żołądka, natomiast estragon, koper włoski, kolendra, kminek, majeranek, oregano, rozmaryn poprawiają trawienie i pobudzają apetyt.

  15. Herbatki oraz napary z ziół i przypraw poprawiają trawienie, np. kawa zbożowa z kardamonem oprócz lepszego trawienia przeciwdziała wilgoci i nadwadze.

  16. Świeże warzywa powinny być niezbędnym składnikiem potraw z rybą i strączkowych. Takie połączenie zapewnia dobre trawienie, prawidłowe wydalanie odpadów, a organizm jest wolny od zanieczyszczeń i pełen energii.

  17. Zadbaj o odpowiednie otoczenie – ładnie nakryty stół, miłą atmosferę. Stres, gniew i kłótnie przy jedzeniu prowadzą do zastoju w przewodzie pokarmowym. Podczas jedzenia postaraj się skupić na jedzeniu – wyłącz TV, nie myśl o problemach czy obowiązkach.

Powyższe zasady staraj się wprowadzać stopniowo, niech staną się one zdrowym nawykiem, a nie uciążliwym obowiązkiem.

Źródło: materiały redakcji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *