Czym charakteryzuje się wiosna w Pięciu Przemianach?

Według Chińczyków wiosna ma cechy Gromu, który budzi życie na ziemi, i wykazuje cechy niepohamowanej i nieokiełznanej męskiej siły – yang. Jest to ekspansywny ruch w górę kiełkującego ziarna pszenicy, także siła zielonego Drzewa zakorzenionego mocno w ziemi. Taką energię w ciele człowieka ma wątroba, która odpowiada za pracę twórczą, intuicję, spontaniczność, popycha do przodu. Późna wiosna ma cechy subtelnej kobiety, łagodnego Wiatru, który wszystko przenika i dociera wszędzie, jest to aspekt yin wiosny.

Wiosenny ruch yang w górę jest widoczny także w potrawach gotowanych o tej porze roku, szczególnie w zupach. Wtedy zmieniają one konsystencję, nie są gęste i zawiesiste, lecz, stają się lżejsze i rzadsze, tak jak yang, które jest lekkie, małe, ruchliwe i szybkie.

Drugą najbardziej zauważalną cechą wiosennych potraw jest zieleń. To barwa, która określa właściwości Przemiany Drzewa. Wiosną szalejemy za każdą zieloną roślinką, która dopiero wykiełkowała z ziemi, na przykład majową sałatą prosto z grządki.

Z wiosną i wątrobą związany jest smak kwaśny, jednak nie oznacza to, że o danej porze roku jemy wyłącznie produkty kwaśne (lub gorzki czy słone w przypadku innych pór roku). Wiosna popularnością cieszą się także produkty o smaku ostrym na przykład szczypiorek i rzodkiewka, według Pięciu Przemian smak ostry – Przemiana Metalu – kontroluje wiosnę, czyli Przemianę Drzewa – jest to więc naturalna potrzeba szukania równowagi o tej porze roku.

Wiosną dysponujemy produktami we wszystkich pięciu smakach i należy pamiętać, aby spożywać produkty spożywcze w pięciu smakach, i nie eliminować żadnej grupy ani żadnej Przemiany. Jedzenie przez dłuższy czas produktów żywnościowych w jednym smaku, może w istotny sposób zakłócić równowagę organizmu, podobnie jak jedzenie potraw silnie rozgrzewających lub silnie wychładzających.

Wiosną robi się ciepło i dlatego możemy sięgnąć po większą ilość wychładzających produktów, nie rezygnując przy tym z ciepłych, gotowanych dań. Przyroda odpowiada na nasze potrzeby i dostarcza nam wszystko we właściwym czasie. Jedzenie w dużych ilościach sałaty, pomidorów, jabłek, ogórków czy gruszek zimą jest poważnym błędem, bo są to produkty wychładzające, natomiast wiosną możemy sobie pozwolić na zjedzenie większej ilości surówki lub wychładzających truskawek. Nie żałujmy sobie sezonowych wiosennych smakołyków; sałata, szczypiorek, młode zioła, młode ziemniaki, truskawki o tej porze roku są przepyszne i nie będą tak dobrze smakować w żadnej innej porze roku.

Wiosną wystarczy spożywać lekkie i szybkie w przygotowaniu dania, dlatego dominują wtedy zupy, sałatki surówki czy gotowane warzywa.

Źródło: Anna Czelej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *